همانطور که میدانید، طراحی لوگو نیازمند توجه به ویژگیهای کلیدی زیر است:
مطابقت با سلیقه مخاطب، سادگی، تأثیرگذاری، منحصربهفرد بودن، انعطافپذیری، هماهنگی با هویت برند، و قابلیت روایت یک داستان. پنج ویژگی اول به جنبههای فنی و طراحی مربوط میشوند، در حالی که دو ویژگی آخر جنبههای احساسی دارند و بیشتر به روایت و شخصیت برند ارتباط دارند.
اما سؤال اصلی اینجاست: اولویت با کدام ویژگی است فنی یا احساسی؟
فرض کنید در طراحی یک لوگو، با ترکیب دو حرف ابتدایی نام برند به تصویری از چهره یک حیوان رسیدهاید که هم شباهتی به جگوار دارد و هم به روباه. این طراحی در عین سادگی، تأثیرگذار، منحصربهفرد، منعطف و مطابق با سلیقه مخاطبان این سازمان است. حال با انتخاب هر کدام از این ویژگیها بهعنوان لوگو، هویت سازمانی برند شما چه مسیری را طی خواهد کرد؟
جگوار: یکی از بزرگترین گربهسانان با آروارههای بسیار قدرتمند است که در بالاترین قسمت زنجیره غذایی قرار دارد. پوست سیاه این حیوان به دلیل استتار قوی و دشواری شکار، بسیار گرانبها است. جگوار حیوانی فرصتطلب است و هیچگاه بیگدار به آب نمیزند. برخلاف پلنگ که برای شکار باید مسافت زیادی را طی کند، جگوار در بالای درخت کمین کرده و در فرصت مناسب به شکار خود حمله میکند. شباهت زیادی به پلنگ دارد و به همین دلیل برای تشخیص آن باید به جزئیات زیادی توجه کرد.
روباه: حیوانی هوشمند و چابک است که به خوبی میتواند در محیطهای مختلف زندگی کند. در عین شیطنت و بازیگوشی، شکارچی دقیقی است. برخلاف بسیاری از شکارچیان بزرگ، روباه بیشتر از استراتژیهای سریع و ظریف استفاده میکند تا قدرت فیزیکی. پوست نارنجی و پرزهای او بهخوبی با محیطهای جنگلی و دشت همخوانی دارد و به او کمک میکند تا به راحتی استتار کند. روباه در استفاده از منابع اطراف خود بسیار کارآمد است و همیشه بهدنبال فرصتهای جدید برای موفقیت میباشد.
جگوار تداعی کننده قدرت و روباه تداعی کننده حیله و نیرنگ است، رنگ سازمانی متناسب با جگوار مشکی-طلایی و رنگ سازمانی متناسب با روباه نارنجی-سفید-مشکی است. مشکی نماد قدرت، اقتدار، و لوکس بودن است که میتواند به برند احساس اعتبار، اصالت و موفقیت بدهد. و نارنجی نماد انرژی، هیجان، خلاقیت و گرماست. و به دلیل ویژگیهای گرم و دوستانهای که دارد، احساس صمیمیت و در دسترس بودن ایجاد میکند.
نتیجه اینکه در طراحی لوگو، ویژگیهای احساسی و داستانپردازی مهمتر از ویژگیهای فنی است. بهتر است داستانی برای طراح خود تعریف کنید و خواستههای خود را از صفات برند، که باید برای مخاطب به تصویر کشیده شوند، بهطور شفاف بیان کنید.
شاید شما بتوانید از ابزارهایی مانند جدول تعیین اولویت برای طراحی لوگو استفاده کنید که در این نوشته معرفی شده است.